VPP projekta „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” aktivitātes 2015. gadā

1. Ekspertu seminārs Baltezerā (29.-30.01.2015.)

Ievadot VPP projektu „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās”, uz ekspertu semināru 29. – 30. janvārī tikās Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matmātikas izglītības centra un Valsts izglītības satura centra eksperti, kā arī Latvijas Universitātes pētnieki. Semināra fokusā bija diskusijas, vai un kā šobrīd skolās darbojas kompetenču pieeja. Projekta vadītāja Dace Namsone semināra dalībniekus iepazīstināja gan ar pasaules pieredzi un teorētiskām nostādnēm par kompetenču pieejā balstītu izglītību, gan arī ar pirmajiem pētnieciskajiem datiem, kas gūti Latvijas skolās. Tāpat eksperti tika iepazīstināti ar projekta mērķiem un turpmākās darbības gaitu, kā arī iesaistīti dažādos praktiskos uzdevumos, kas veicina izpratni par kompetenču pieeju un iespējām, kā tā īstenojama Latvijas skolās.

Semināra prezentācija

 

2. VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla sākumskolas skolotāju mācību semināri (08.01.-27.06.2015.)

VPP projektā „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” iesaistītas 1. – 4. klases skolotāju un skolu koordinatoru komandas no 13 izmēģinājumskolām, kuras darbojas VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīklā. 8. janvārī šo skolu skolotāji un koordinatori tikās mācību semināros Kalsnavas pamatskolā un Tukuma 2. pamatskolā. Dalībnieki tika informēti par projekta mērķiem un sagatavoti aprobācijas pētījuma veikšanai. Semināru gaitā notika arī dabaszinību un matemātikas stundu vērošana un analīze.

Ar šādu mērķi mācību semināri notika arī Lizuma vidusskolā un Rīgas Zolitūdes ģimnāzijā (19.02.2015.), Rīgas V. Zālīša sākumskolā (20.03.2015.), Brocēnu vidusskolā un Daugavpils 3. vidusskolā (23.04.2015.). Mācību gada noslēguma seminārs, kurā piedalījās gan sākumskolas, gan pamatskolas un vidusskolas skolotāji notika Latvijas Universitātes konferenču centrā „Ratnieki”, Līgatnē (26. – 27. 06.2015.).

 

3. Pamatskolas un vidusskolas skolotāju mācību semināri Rīgā (05.02. – 27.06.2015.)

VPP projektā „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” iesaistīti trīsdesmit deviņi 7. – 12. klases skolotāji no 24 izmēģinājumskolām. 5. februārī šie skolotāji tikās mācību seminārā Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrā. Semināra dalībnieki tika informēti par projekta „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” mērķiem un gatavoti aprobācijas pētījuma veikšanai.

Mācības, lai kvalitatīvi īstenotu projektā izstrādāto materiālu aprobāciju, skolotājiem – līderiem notika arī semināros 5. martā un 9. aprīlī Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrā. Mācību gada noslēguma seminārs, kurā piedalījās ne tikai pamatskolas un vidusskolas skolotāji, bet arī sākumskolas skolotāji notika 26. – 27. jūnijā Latvijas Universitātes konferenču centrā „Ratnieki”, Līgatnē.

 

4. Ekspertu ideju forums Igatē (18.08.2015.)

VPP projekta „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” ietvaros š.g. 18. augustā Igatē norisinājās ekspertu ideju forums. Ir pagājuši 10 gadi, kopš valstī tika uzsāktas reformas dabaszinātņu un matemātikas izglītībā. Šos 10 gadus ir strādāts ar vienotu mērķi - padarīt nozīmīgāku dabaszinātņu un matemātikas apguvi skolās un sabiedrībā. Valstī šogad ir plānots uzsākt jaunu mācību satura reformu – turpināt pārmaiņas, īstenojot kompetenču pieeju izglītībā. Forumā dažādu nozaru eksperti - izglītības politikas veidotāji (IZM, VISC, izglītības pārvalžu pārstāvji), augstskolu pārstāvji, skolotāji, direktori, uzņēmēji, vecāku organizāciju pārstāvji, izglītības eksperti, sociālo un humanitāro zinātņu eksperti u.c. diskutēja, kas šajos desmit gados ir panākts, bet galvenais – kurp un kā virzīties tālāk.

Galvenie foruma jautājumu loki:

  • Kāds 2015. gadā ir konkrētais pasūtījums mācību saturam eksaktajos mācību priekšmetos kompetenču apguvē (darba devēji, augstskolas, vecāki u.c.)? Kā tas saistās ar 10 gados paveikto?
  • Kā un kāpēc notiek vai nenotiek pārmaiņu iedzīvošanās praksē (mācību stundā, skolā, pašvaldībā, valstī)? Kādi ir bijuši līdzšinējie pārmaiņu ieviešanas mehānismi skolās un kā paātrināt kompetenču pieejas ieviešanu un īstenošanu skolu praksē?

Foruma prezentācija

 

5. Seminārs „Kompetences mācību saturā. Ko rāda pētījumi?” Rīgā (21.08.2015.)

21. augustā notika vērienīgākā dabaszinātņu un matemātikas izglītībai veltītā konference „Dabaszinātnes un matemātika skolā – efektīvi un radoši”. VPP projekta „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” vadītāja Dace Namsone konferences dalībniekus seminārā „Kompetences mācību saturā. Ko rāda pētījumi?” informēja par projektu, tā mērķiem un pirmajiem rezultātiem.

Semināra prezentācija

 

6. ESERA 2015 konference Helsinkos, Somijā (31.08. – 4.09.2015.)

VPP projekta „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” vadītāja Dace Namsone un pētniece Līga Čakāne piedalījās 11. Eiropas Dabaszinātņu izglītības pētījumu asociācijas (ESERA) konferencē, kas laikā no 31. augusta līdz 4. septembrim notika Helsinku Universitātē, Somijā.

Ekspertes apmainījās pieredzē ar plašu starptautisku pētnieku kopienu un iesaistījās diskusijās par dabaszinātņu, tehnoloģiju un vides izglītības pētījumiem. Tāpat kā Latvijā arī citās pasaules valstīs šobrīd centrālie jautājumi saistās ar reformām izglītības saturā, mācību procesa veidošanu, kas balstās kompetenču pieejā, un kompetenču vērtēšanu. Ekspertes piedalījās plakātu sesijā un uzstājās par tēmu „Ko stundu vērošanas dati vēsta par pārmaiņām dabaszinātņu un matemātikas mācīšanā”.

Konferences interneta vietne: http://www.esera2015.org/

Konferencē prezentētais plakāts

 

7. VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla koordinatoru seminārs Rīgā (24.09.2015.)

VPP projektā „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” iesaistītas izmēģinājumskolas, kuras darbojas VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīklā. 24. septembrī šo skolu koordinatori pulcējās LU Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrā, lai vienotos par projekta ietvaros paveicamo jaunajā mācību gadā. Projekta vadītāja Dace Namsone koordinatorus informēja par mācību un vērtēšanas piemēru aprobācijas modeli un turpmākajiem mācību semināriem izmēģinājumskolās. Semināri notiks visa mācību gada garumā un ietvers mācību stundu vērošanu un analīzi.

Semināra prezentācija

 

8. VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla sākumskolas skolotāju mācību seminārs Lizumā un Tukumā (08.10.2015.)

Lai veiktu pētījumus par sasniegumu vērtēšanu kompetenču pieejā, VPP projektā „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” iesaistīti sākumskolu skolotāji no 13 izmēģinājumskolām, kuras darbojas VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīklā. 8. oktobrī šo skolu skolotāji un koordinatori tikās mācību semināros Lizuma vidusskolā un Tukuma 2. pamatskolā. Semināros skolotāji tika informēti par mācību un vērtēšanas piemēru aprobācijas modeli, dalībnieki vienojās par turpmāko sadarbības gaitu.

Lai kvalitatīvi īstenotu aprobāciju, semināru gaitā projekta ekspertu vadībā notika mācības skolotājiem. Tika analizēti, izstrādāti un aprobēti kompetenču pieejā balstīti mācību piemēri. Semināri ietvēra dabaszinību un matemātikas stundu vērošanu un analīzi.

Turpmākie mācību semināri notiks:

  • 5. novembrī Rīgas Zolitūdes ģimnāzijā un Daugavpils 3. vidusskolā;
  • 3. decembrī Cēsu 2. pamatskolā un Brocēnu vidusskolā.

 

9. Pamatskolas un vidusskolas skolotāju mācību seminārs Rīgā (15.10.2015.)

VPP projektā „Jaunā pedagoģija un kompetences attīstoša mācīšanās” iesaistīti trīsdesmit deviņi 7. – 12. klases skolotāji no 24 izmēģinājumskolām. 15. oktobrī šie skolotāji tiksies mācību seminārā Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrā, kur tiks informēti par mācību un vērtēšanas piemēru aprobācijas modeli un kopā ar projekta ekspertiem vienosies par turpmāko sadarbības gaitu.

Lai kvalitatīvi īstenotu aprobāciju, semināra gaitā projekta ekspertu vadībā notiks mācības skolotājiem. Tiks analizēti, izstrādāti un aprobēti kompetenču pieejā balstīti mācību piemēri.

Turpmākie mācību semināri Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrā notiks 12. novembrī un 10. decembrī.